Det finns en utbredd uppfattning på djurägarsidor och månne även hos försäkringsbolag (?) och digitala rådgivningstjänster (??) att djursjukhusen bokar in onödiga koller av djuren på sina akutlistor. Jag vill därför dela med mig av en akutlista för en dryg vecka sedan. Den som vill kolla på besök på fler dagar är välkomna att kontakta mig. Den är slumpmässigt utvald. 

  • 2 stycken misstänkta grässtrå i näshåla, äter ej
  • Bitskada ev fraktur
  • Remiss blodbrist och loj
  • Böld 
  • Avlivning pga andnöd
  • Ätit främmande föremål, ligger bara
  • Nyss ätit främmande föremål, in för att kräkas
  • Flytningar från vagina
  • 2 stycken blockhalt efter lek
  • Svullet sår
  • 2 stycken ögonskador
  • 2 stycken huggormsbett
  • Brutit klo, blöder
  • 2 stycken sårskador som varar, hängig
  • Diarré och kräkningar, ligger bara
  • Påkörd
  • Remiss förlossningsproblem
  • Bitskada, apatisk

Jag kan inte se att någon av ovanstående borde stannat hemma till en annan dag. Jag tycker att vi sorterar vettigt på våra akutlistor. 

Så här beskriver t ex 2288, ny rådgivningsplattform för djur, sitt misstroende mot professionell bedömning av djurets problem om man ringer kliniken direkt:

En omväg i veterinärsdjungeln kan kosta både tid och pengar – men framför allt kan det orsaka extra oro för dig och onödigt lidande för ditt djur.

Onödigt lidande för att djursjukhusen ger fel råd? Omväg i veterinärsdjungeln? Extra oro för att vi överdriver problemet? Jag blir på riktigt ledsen och förbannad att vår verksamhet beskrivs på detta sätt. Som ohederliga. Som en aktör som ökar oron för djurägaren. Och dyrt blir det dessutom.